Ny merket rundtur Båstad rundt

Publisert av Karl Jørgen Gurandsrud den 18.10.16. Oppdatert 07.12.16.

Asker Turlag i samarbeide med Asker kommune har nå merket og skiltet en ny rundtur i vårt område. Den inngår i Turskiltprosjektet som er omtalt på dette nettstedet tidligere. Turen er på 2,8 km og passer for alle som kan ta seg frem uten hjul.

Kart over Rundtur Båstad, med angitt startpunkt ved Båstadmyra Barnehave.

Siden det er en rundtur, kan man starte hvor som helst, men vi starter ved Båstadmyra Barnehave, der det er satt opp kart over turen, og går derfra gjennom skogen mot syd til Daletoppen og toppen av Dalebakken. Denne følges nedover, med flott utsikt over Leangbukta.

Utsikt over Leangbukta fra Dalebakken. Bolig for mange?

I svingen ved Dalebakken 19 følger man bilveien nedover mot Bårdsruddammen. Før man kommer så langt peker et skilt mot venstre opp en gammel sti, som nok har vært mye brukt i tidligere tider.

Bårdsruddammen ble etablert for isproduksjon.

På denne stien kommer man opp til Dalebakken 5 og følger derfra stien på nordsiden av huset. Her går man i nedkant av Teigen gård til et stikryss der man følger blåmerking rett frem.

Noen har bygget fine trappetrinn i den gamle ferdselsveien fra Teigen mot Leangbukta.

Dette er en gammel anlagt gangvei i et haveanlegg Teigen hadde tidligere. Den fører opp til Leangveien, med flott utsikt over Vestfjorden.

Først kom "Kongen på haugen". Så kom det flere konger.

Herfra følges Leangveien nedover mot Leangbukta, til man kommer til svingen rett overfor Leangen gård. Der tar man til venstre opp en gammel sti/hulvei og går oppover mot Gamle Leangveien. Denne krysses før man tar inn i Leangveien, og går derfra opp mot Teigen gård, tidligere bosted for «Krimdronning» Gerd Nyquist.

Leangveien går i en koselig allé langs Teigen. Om sommeren koser noen sauer seg på jordet.

Vi fortsetter langs Teigen opp til Øvre Båstadvei, der merkingen rett etter krysset tar opp en sti til høyre.

Turstien til Øvre Båstad starter ved parkering forbudt-skiltet.

Stien er en gammel ferdselsvei som går opp til Øvre Båstad gård, fortsetter langs gjerdet til eiendommen, før den munner ut i Haldenveien. Her tar vi til venstre og kommer til Haldensvingen, der vi også tar til venstre.

Ved Båstadmyra barnehave fortsetter rundturen på turstien til Båstad og Omegn Vel.

Etter noen få meter får vi Båstadmyra Barnehave på høyre hånd, krysser Haldensvingen og følger retningen på rundturskiltet mot barnehaven, der denne beskrivelsen startet.

Etter rundturen fortjener man en hvil på benken i skogen!